Som jag nämnt tidigare i bloggen har jag sedan några månader tillbaka valt att äta vegetarisk kost, av både miljömässiga och etiska skäl. Jag kan helt enkelt inte motivera mitt köttätande när jag vet att djuren som slaktats för min gastronomiska njutnings skull inte behandlats på ett värdigt sätt. För mig har det därför inte varit några problem alls att utesluta nötkätt, fläsk, kyckling och andra köttprodukter ur min kost. Svårigheten uppstår när vi närmar oss de icke-veganska produkterna som kommer från djur men som inte nödvändigtvis innebär att ett djur har dött vid framställningen. Här kan vi nämna alla typer av animaliska mejeriprodukter (mjölk, grädde, crème fraiche osv), samt det livsmedel jag tänkte prata om idag - nämligen ägg. 
 
Ägg är ett fantastiskt livsmedel. Det är oerhört näringsrikt och innehåller bland annat samtliga av våra essentiella aminosyror samt en rad viktiga vitaminer såsom vitamin D, E och B12 (KÄLLA). Dessutom är det ett oerhört flexibelt livsmedel som kan användas i mängder av maträtter, och det är en standardingrediens i många av våra bakverk. 
 
 
 
Men om jag väljer att inte äta kycklingkött för att jag anser att våra kycklingar och höns behandlas på ett oetiskt sätt, hur kan jag då med gott samvete stoppa i mig ägg? Svar: Det kan jag inte. Värphönsen bor ofta trångt, många av dem får aldrig se solens ljus (innegående) och de pressas att värpa i en alltför snabb takt vilket orsakar stor stress hos djuren. Att vara äggätare och inte ha dåligt samvete blir helt enkelt en ekvation som inte går ihop för mig. 
 
Men som jag nämnde tidigare är ägg en källa till väldigt mycket som min kropp behöver. Och så älskar jag ju sockerkaka och pannkakor. Och det är dessa anledningar som gjort att jag fortfarande äter ägg. Men - som med så mycket annat i livet handlar det om att göra medvetna val. Så till skillnad från förr då jag plockade åt mig den kartongen som innehöll de billigaste äggen (vilket sannolikt innebär att de värpts av höns som tillbringar hela sina liv i en trång bur) försöker jag nu att välja det bästa alternativet jag kan. Och då jag handlar på en stormarknad innebär det ekologiska ägg från frigående utehöns. Drömmen är att kunna köpa ägg från en liten lokal producent där jag kan se med egna ögon hur hönsen mår, men i dagsläget är de ekologiska äggen det bästa alternativet jag har. Det är inte perfekt, men det är ett steg i rätt riktning. 
 
 
Hur tänker du när du ska köpa ägg? 
djurensrätt, djurskydd, ekologiskt, frigående, jagbryrmig, jagtarmittansvar, kyckling, medvetnaval, vegetarian, vegetariskt, ägg,

1 kommentarer

Mikaela

16 Apr 2015 10:46

Oftast köper jag eko-ägg men ibland blir det frigående inomhus, burhöns skulle jag aldrig köpa!

Svar: Kanonbra ju! Ju fler som köper "bra" ägg desto större blir ju utbudet och priserna pressas :) Det är ju trots allt ett faktum att eko-ägg (precis som många andra ekologiska varor) är ganska rejält mycket dyrare.
Mielo

Kommentera

Publiceras ej