Den senaste tiden har jag varit alldeles för dålig på att planera mina matinköp. Tiden och orken att storhandla har inte funnits där så det har blivit korta svängar till närbutiken där jag på måfå plockat ned varor i korgen. Att det inte går att få till några härliga maträtter med den taktiken säger sig ju självt, med oplanerade inköp finns det aldrig något vettigt i kyl och skafferi. Dessutom är det ju långt ifrån ekonomiskt. 
 
Så nu tog jag mig helt enkelt i kragen och satte mig ner för att skriva en genomtänkt handlarlista. För att vara säker på att ha ingredienser till kommande måltider började jag helt enkelt med att punkta upp vilka rätter jag vill laga framöver. När listan kändes tillräckligt lång utgick jag från rätterna och skrev upp respektive ingredienser på min handlarlapp. 
 
 
Listan på maträtter. Tio stycken goda och nyttiga måltider, där det dessutom av de flesta rätterna är lätt att göra en rejäl omgång och spara resterna i matlådor. Tummen upp!
 
 
När jag planerar och skriver listorna försöker jag dessutom se till att kunna använda samma ingredienser till flera av rätterna, det gör handlarlistan kortare vilket både är ekonomiskt och skönt när en ska bära hem kassarna... Vitkål, morötter och lök är exempel på ingredienser jag använder mig väldigt mycket av. Funkar hur bra som helst att skiva/hacka och slänga ner i till exempel grytan, gratängen, soppan eller lasangen. 
handlarlista, healthyliving, lista, middagstips, planera, vegetarian, vegetariskt,

1 kommentarer

Ida Zander

23 Apr 2015 16:40

va smart! haha måste också börja ta tag i de där!

sv: Åh tack så mycket!

Kommentera

Publiceras ej