När jag bestämde mig för att starta den här bloggen med inriktning mot feminism kändes valet av namn ganska självklart. Henniska. För att vi alla är henniskor. 
 
Jag har ingen aning om var, när och av vem ordet sades första gången och jag vet inte om det är allmänt vedertaget på något sätt, men första gången jag kom i kontakt med ordet var via Cecilia Blankens och Johanna Swanbergs härliga podcast (som heter just Blankens&Swanberg). Två kvinnor som på ett lättsamt och naturligt sätt väver in feminism och lika rättigheter i sina samtal om allt och inget, och de påpekar ofta att de kämpar för att deras döttrar ska få växa upp i ett samhälle där de inte begränsas i sina möjligheter av att de är av kvinnligt kön. Och det var alltså i ett av dessa samtal som Blankens berikade mitt liv med detta ord. Där hon resonerade kring de patriarkala strukturerna i samhället, och varför vi kallar vår art för människor när vi faktiskt är lika många kvinnor. Kanske borde vi då anamma det könsneutrala ordet hen och helt enkelt döpa om vår art till henniskor?
 
När ordet hen introducerades hade jag oerhört svårt att ta det till mig (vilket förtjänar ett helt eget inlägg, håll utkik!). Och trots att jag inte är säker på att det är förändringar av etablerade ord och uttryck som vi bör fokusera all vår energi på, så är det kanske ändå en av fronterna vi bör jobba mot. Att ifrågasätta det faktum att vi uppkallat hela vår art efter det manliga könet. Känns det verkligen okej?
 
Så gillar du ordet henniska lika mycket som jag och vill vara med på resan mot en könsneutral benämning på oss människor - häng på! Sprid ordet bland dina nära och kära, och använd gärna hashtaggen #viärallahenniskor i dina sociala medier. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej