De senaste månaderna har min hy försämrats vilket har visat sig i form av stora porer, finnar och plitor. Oren hy och obalans helt enkelt. Misstänker att hormoner och en kanske lite för hög konsumtion av choklad inte har gjort saken bättre, men eftersom jag absolut inte kan tänka mig att avsluta min mycket kära relation till choklad (möjligtvis begränsa intaget något) har jag försökt klura ut andra åtgärder jag kan testa för att lugna hyn. 
 
Steg 1 blir helt enkelt att testa en ny typ av hudvård (och eftersom jag inte har något steg 2 får vi verkligen hoppas att det funkar). Ju mer jag läser och hör om olika typer av konserveringsmedel, färgämnen, stabiliseringsmedel och syntetiska dofttillsatser - desto mer övertygad blir jag om att huden borde må bäst av så enkla och naturliga produkter som möjligt. Jag är ingen hudvårdsexpert och jag har inte bedrivit någon forskning på området, men mitt logiska jag säger mig att mitt resonemang inte låter helt orimligt. Därför har jag nu bestämt mig för att börja kleta in ansiktet med olja. 
 
 
Först ut i testpanelen blir dessa godingar. 
Jordnötsoljan tränger in i huden väldigt sakta och passar därför fint till rengöring av huden. Jag använder den främst till borttagning av smink, men även som "vanlig" rengöring morgon och/eller kväll. Tar några droppar på fingrarna, masserar runt i ansiktet (funkar även till att ta bort ögonsmink!) och sköljer sedan av. 
 
Mandeloljan använder jag istället för andra typer av dag/natt-krämer och ansiktslotions. Den är lätt och skön att massera in och sjunker väldigt snabbt in i huden vilket gör att det inte lämnas någon oljig hinna i ansiktet. 
 
Jag har ännu inte hunnit använda dessa tillräckligt länge för att lämna ett professionellt uttalande, men första intrycket är helt klart positivt. Är ni nyfikna så återkommer jag med en utförligare recension om några veckor när jag testkört dem ordentligt. 
 

Kommentera

Publiceras ej