Ekonomi är en sådan där grej som jag kan tycka är skitsvårt att prata om. Pengar är så oerhört sammankopplat med hur framgångsrik en är, och hur framgångsrik en är påverkar i sin tur vilken status en får och hur en behandlas av sin omgivning. Självklart finns det många andra saker som inverkar gällande vår uppfattning om andra människor, men jag tror att ni kan hålla med mig om att strukturen pengar - status inte går att bortse från helt. 
 
När jag gick på gymnasiet hade jag en pojkvän med oerhört bra självförtroende och storslagna planer för sitt framtida yrkesliv. Vid ett tillälle när vi pratade om vår (som vi trodde då) gemensamma framtid slog hans kommentar mig som ett knytnävsslag rakt i ansiktet. "I det är förhållandet är det ju jag som kommer dra in cashen". En kommentar som fortfarande idag, flera år senare, gör mig så förbannad att det kokar i kroppen. Att han såg det som en självklarthet att han som man självklart skulle bli mer framgångsrik och tjäna mer pengar än mig som kvinna
 
Och jag blir om möjligt ännu mer förbannad varje gång jag påminns om att det faktiskt är så det ser i vårt samhälle. Även om en kvinna och en man har samma kompetens och utför exakt samma arbete kommer mannen att tjäna mer pengar. Enligt saco.se tjänar kvinnor i snitt 2,6 miljoner kr mindre än män sett över en hel livstid, vilket motsvarar en löneskillnad på 17%. Det finns vissa saker i livet som en bara inte kan förstå, och detta är helt klart med på min lista. 
 
På grund av den sjuka sanning vi har framför oss måste jag, och alla ni som känner likadant, helt enkelt sluta tycka att det är skitsvårt att prata om pengar och ekonomi. Vi måste börja prata om det och vi måste börja våga kräv den lön vi förtjänar. För det är skamligt att vårt Sverige år 2015 inte har kommit längre. 
feminism, feminist, könsroller, taställning, löneskillnad, våga,

Kommentera

Publiceras ej