Häromdagen började det dra ihop sig till middag och jag kunde inte bestämma mig för vad jag skulle laga. Jag var sugen på flera olika rätter och hade svårt att välja ut en av dem. Men så tänkte jag - varför måste jag välja? Jag lagar lite av varje och slår ihop den till en stor härlig ihop-plocksmiddag! Det blev färsfyllda och ugnsgratinerade paprikor, quesadillas, och chèvre chaud. Trots att det gick både snabbt och lätt att laga alltsammans kändes det som en riktig lyxmiddag när jag kröp upp i soffan framför en ny serie och njöt av maten. Det måste inte vara komplicerat för att vara gott - och det måste inte vara helg eller högtid för att få unna sig det där lilla extra
 
 
Quornfärs är ett av de bästa "köttsubstituten" jag vet. Det tar bara några minuter att steka på och det är så pass likt köttfärs i både smak och konsistens att det är svårt att märka någon större skillnad. Tyvärr är den ganska dyr, så jag brukar använda den till rätter där färsen har stort fokus (t.ex. tacos) och byta ut den mot den billigare sojafärsen i t.ex. köttfärssås där det inte gör så mycket om konsistensen blir lite mosigare. 
 
 
 
Jag skar av toppen och botten på paprikorna (för att de skulle stå stadigt i formen) och fyllde dem sedan med färsröran gjort på quornfärs, rödlök, mjukost och kryddor innan jag strödde på ost. Sen var det bara att slänga in dem i ugnen i ca 20 min. 
 
 
 
 
Quesadillas fyllda med liknande färsröra som paprikorna.
 
Till detta hade jag även chèvre chaud vilket alltså är getost skuren i centimetertjocka skivor toppade med honung som får gräddas i ugnen tills de fått fin yta. Tyvärr blev det inga bilder på dessa godingar, men jag kan lova att jag inte blev besviken på resultatet!
chèvre, guldkant, middagstips, måltidstips, quesadillas, quornfärs, quron, vegetarian, vegetariskt,

2 kommentarer

Daisy

01 Apr 2015 18:20

Åh det där med paprikorna är jättegott! Måste göra det igen snart

Svar: visst är det :)
Mielo

KAJSA

01 May 2015 23:34

Åh dessa quesadillas ser otroligt goda ut! Måste testas :)

Kommentera

Publiceras ej