Efter lite egentid på stadens stora shoppingcenter stod jag och solade nästippen samtidigt som jag väntade på bussen hem. Fyra tjejer i övre tonåren kilade in i busskuren och satte sig på bänken bredvid där jag står. Jag förstod direkt att de var mitt inne i en viktig diskussion och när jag insåg att det var feminism de pratade om kunde jag inte låta bli att tjuvlyssna lite diskret, gömd bakom mina solglasögon. "Jag är inte feminist. Killar är ju killar och tjejer är tjejer." Tjejen som uttalat sig låter självsäker, men vänninorna verkar inte hålla med. "Så du tycker inte att killar och tjejer ska få lika lön?" Diskussionen fortsatte med att en av tjejerna tog upp yrket sjuksköterska som exempel, ett jobb som kräver många års utbildning, domineras av kvinnor och får ut en skitdålig lön. Är det verkligen rätt? Icke-feministen höll med om att kvinnor och män ska få lika lön för lika arbete, men utbrast sedan "Men om jag går till läkaren så vill jag ju faktiskt ha en manlig". 
 
Jag både förundras och blir förtvivlad där jag står bredvid dem och försöker ta in vad de säger. Och den insikt som slår mig hårdast är att vi behöver mer feministkunskap. Vi måste sprida vad feminismen står för, och vad vi vill uppnå med vår kamp för alla människors lika värde. För jag känner så väl igen mig i icke-feministens åsikter och tankar, och jag vet att den enbart beror på okunskap. Jag har ju själv vägrat klassificera mig som feminist, just för att jag inte visste vad det stod för. För att jag trodde att det inte var okej att vara tjej när en är tjej om en ska få kalla sig feminist. 
 
Men det faktum att fyra unga tjejer på väg in i vuxenlivet lägger tid och energi på att diskutera och argumentera kring feminism en helt vanlig tisdag får mig att några minuter senare kliva på bussen med ett stort leende på läpparna. Det är ju där vi måste börja, vi måste lyfta ämnet och våga prata om det. Uttrycka våra åsikter och våga stå för dem. Bli förbannade över att kvinnor som utför samma arbete som män inte får lika mycket betalt. Och bli starka nog att säga ifrån. 
feminism, feminist, könsroller, taställning, tjuvlyssnat,

Kommentera

Publiceras ej