Precis som de flesta tjejer/kvinnor i fertil ålder har jag mens ungefär en gång i månaden, och har haft det sedan ganska många år tillbaka. Under alla dessa år har jag alltid varit på jakt efter det ultimata mensskyddet, vilket jag inte hittat förrän nu. Självklart är det menskoppen jag pratar om. 
 
 
Eftersom vi alla är olika och föredrar olika saker passar detta mensskydd naturligtvis inte alla, men jag upplever en väldigt stor frihet under min mens sedan jag började använda denna. De fyra fördelarna som jag tycker är viktigast att nämna är:
  • Miljövänlig. Istället för att förbruka x antal tamponger/bindor flera dagar i månaden, varje månad i många, många år av sitt liv - har en menskopp en livslängd på ungefär 10 år. Den menskopp jag använder heter OrganiCup och är till och med lite extra miljövänlig då den inte innehåller några färgämnen eller blekningsmedel. 
  • Ekonomisk. Priset på menskoppar varierar lite men brukar ligga runt några hundralappar. Visst är det en större kostnad än ett paket tamponger, men slår du ut kostnaden över alla de mensar du kommer ha de närmaste 10 åren och jämför med kostnaden för alla de tamponger och/eller bindor som skulle gå åt, lovar jag att du i slutändan har sparat en himla massa pengar. 
  • Smidig och kroppsvänlig. Till skillnad från bindor och tamponger som du måste byta ca var fjärde timme, räcker det att du tömmer menskoppen 2-3 gånger per dygn. Den friheten mina vänner, den friheten. Dessutom är den inte uttorkande för slemhinnorna i snippan vilket gör den till en mycket bättre kompis än tampongen. 
  • Alltid till hands. Använder du din menskopp under hela din mens har du den ju alltid med dig. Du behöver alltså inte packa ned en mindre arsenal av mensskydd i väskan som du sedan måste komma ihåg att ta med dig in på toaletten. 
Om du inte redan är menskopp-användare hoppas jag att du peppas av min lilla fördelslista och springer iväg till affären (eller kanske ännu hellre webshopen) så du är redo när nästa mens dyker upp!
blodigt, mens, menskopp, mensskydd,

1 kommentarer

Frida

19 Mar 2015 14:32

Om jag hade haft mens (har p-stav) så hade jag gärna haft en sådan!

Svar: Kanske blir det aktuellt om/när du börjar få mens igen :)
Milla

Kommentera

Publiceras ej