Ibland behövs det inte speciellt mycket för att framkalla ett leende och en härlig känsla i kroppen. Nybryggt kaffe när du kliver upp ur sängen, att hinna äta frukost i lugn och ro, solsken på nästippen, en främling som hälsar glatt eller ett nytt avsnitt av din favoritserie. Små saker som på ett nästintill magiskt vis kan vända din dag från mellanmjölk till guldkant. 
 
Att ibland ta sig tid att reflektera över de små guldkornen i livet gör det lättare för mig att verkligen uppleva dem, att uppskatta dem till fullo. Ibland väljer jag att skriva ned dem i en fin anteckningsbok som jag kan plocka fram de dagar som känns lite extra grå. Och ibland räcker det att bara ge sig själv ett ögonblick att stanna upp, för att sedan kunna spara det inom sig. Som att sy ett mentalt lapptäcke av det finaste du vet, som du kan svepa runt dig när stormen härjar. 
 
 
Ett knippe tulpaner fick följa med mig hem från affären idag. Som att ta med sig våren in och sätta den i vas. Att ha en bukett färska blommor ståendes på vardagsrumsbordet bidrar verkligen med det lilla extra i mitt vardagsliv. De ger en känsla av liv och hemtrevnad utan att kräva mer än färskt vatten i gengäld. Så enkelt, och så värdefullt. 
 
Vilka guldkorn har du i ditt liv?
frihet, guldkant, livskvalitet, lycka, välmående,

Kommentera

Publiceras ej