Smoothies i olika former är fantastiska tycker jag. Gott, nyttigt, enkelt och flexibelt. Du kan ha i precis hur mycket eller lite du vill och smaksätta med de frukter/bär du är sugen på. För att undvika småätande och onyttigheter på kvällarna har jag börjat göra smoothies, det lindrar både sötsuget och ger en mättnadskänsla som gör att jag sover gott efteråt. Men självklart fungerar det lika bra att njuta av en smoothie till frukost eller mellanmål också!
 
Häromdagen gjorde jag en riktig powersmoothie med en hel massa nyttigt och gott i. 
 
 
Jag använde kvarg som bas, och tillsatte lite vaniljyoghurt för sötman samt en skvätt havremjölk (ej med på bild) för att tunna ut konsistensen en aning. En mogen avocado ger härliga och nyttiga fetter, bananen bidrar med god smak samt lite sötma och den frusna spenaten smakar ingenting men ger ett välbehövligt tillskott av järn. Som huvudsmaksättare i den här smoothien använde jag frysta blåbär - så gott!
 
 
Häller alltihop i en kanna och mixar med stavmixer. När en använder frusna ingredienser och behåller den tjockare konsistensen (alltså inte späder med tunnare vätska, t.ex. havremjölk) får smoothien en härlig glassliknande smak och konsistens!
 
 
 
 
Häll upp i dina finaste glas och servera. Lite extra lyxigt blir det om du sticker ned ett sugrör också. 
 
Vilket är ditt bästa smoothie-recept?
blåbär, kvarg, kvällssnack, mellanmål, nyttigt, smoothie,

2 kommentarer

ISA

31 Mar 2015 12:25

ser mycket gott ut du :))

Svar: Det var det :)
Milla

VERONICA - fashion blog

31 Mar 2015 12:43

Himla, gott, himla nyttigt och så lätt att ha som frukost! Mums! :) Ha en grymt fin dag tjejen :)

Svar: Visst är det! Tack detsamma :) Kram
Milla

Kommentera

Publiceras ej